Sabtu, 16 Julai 2011

Analisis Kekuatan Perak

Kemampuan Perak boleh disamakana dengan kemampuan Emas, yang membezakan adalah nilai.
sebagai contoh sekiranya nilai mata wang dunia terjejas dengan faktor bencana alam maka secara tidak langsung nilai emas dan perak akan jatuh sepertimana gempa bumi Tsunami, begitu juga dengan gempa bumi di Jepun telah menjatuhkan matawang negara tersebut. selain itu permintaan yang kurang juga boleh menjadi faktor kejatuhan nilai matawang perak, seperti permintaan lebih kepada emas dan permintaan kepada pasaran perak kurang, secara tidak langsung akan menjatuhkan nilai matawang tersebut. selain itu dalam sasaran ekonomi terbahagi kepada 4 kuata mengikut pembahagian masa dalam 1 tahun(Q1,Q2,Q3,Q4). Dalam Q1 dan Q2 akan berlaku kejatuhan nilai perak kerana pada waktu itu akan berlaku lambakkan percetakkan nilai matawang USD Amerika syarikat dan nilai USD akan naik kerana nilainya yang murah, kemudian pada Q2 dan Q3 akan berlaku penurunan nilai USD dan nilai perak dan emas akan naik. Nilai Perak dan emas akan naik sekiranya USD turun atau amerika syarikat berhutang.

Harvest News: Harga emas kembali melonjak seiring dengan spekulasi krisis utang yang menghantam AS dan kawasan Eropa akan semakin tereskalasi. Tak hanya emas, harga perak juga meningkat karena investor menilai logam mulia adalah tempat investasi yang aman.

Lembaga pemeringkat Moody's Investor Services mengumumkan sedang mengkaji opsi untuk menurunkan peringkat negara adidaya tersebut. 
Opsi penurunan peringkat ini disebabkan belum adanya kesepakatan di anggota parlemen AS mengenai kebijakan untuk menaikkan batas utang negara yang bisa dinyatakan default.
Mathew Zaman, Strategis dari Kingsview Financial di Chicago mengungkapkan harga emas terus menguat ketika terjadi krisis utang, pelemahan dolar sehingga tingkat kepercayaan investor menurun terhadap mata uang kertas dan pemerintah," ujarnya pagi ini seperti dikutip dari Bloomberg.
Harga kontrak emas di Comex, New York untuk pengiriman Agustus menguat US$3,8 atau setara dengan 0,2% menjadi US$1.589,3 per ounce. Selain itu, harga perak untuk pengiriman September juga menguat US$0,543 menjadi US$38,694 per ounce.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama